Myslete pozitivně! Negativní mysl vám nedá pozitivní život. Nemysli negativně! Určitě už jste tyhle a podobné poučky hodněkrát četli. Z pozitivního myšlení se postupně stal strašák a důvod k výsměchu. Rozumím důvodům, kvůli kterým se tak stalo – spoustu lidí se totiž domnívá, že se pozitivní a negativní myšlení vylučují. Já si naopak myslím, že se mohou doplňovat – každý den není posvícení, každý den se prostě nemůžeme přes sílu tvářit, že svět je místo sluncem zalité.

Jde o to, tak jako ve všem v životě, nalézt nějakou rovnováhu, balanc. Není úplně zdravé se neustále mračit na svět, vše odsuzovat, vším pohrdat a vidět vše černě. Stejně tak nezdravě ale působí snaha o pozitivní myšlení, kterou si mnohdy uměle udržujeme 24 hodin denně – není-li myšlena upřímně. Najít mezi tím vším rovnováhu můžeme třeba tak, že aplikujeme alespoň pár zvyků, které nám pomohou si pozitivní myšlení osvojit. Chcete-li se naučit myslet v některých oblastech svého životě pozitivně, naučit se vidět to dobré – zkuste následující tipy.

1) Buď vděčný

Praktikování vděčnosti je jednou z nejlepších technik, jak si uvědomit, co všechno je na tvém životě dobré. Vděčnost nám pomáhá si života a lidí v něm více vážit. Když si uvědomíme, že nic z toho, co prožíváme, není samozřejmost, a naučíme se být vděční, ohromně nám to pomůže směrem k pozitivnímu myšlení. Spoustu autorů literatury osobního rozvoje doporučuje si každý večer sepsat seznam 3 až 5 věcí, za které jsme ten den vděční. Zkuste to alespoň týden a uvidíte, jak skvěle potrénujete svou pozitivní mysl. 🙂

2) Zkus omezit negativitu z okolí

Rozhodí tě každý rozhovor s kolegyní? Přispívají zprávy v televizi k tomu, že vidíš svět jako apokalyptický místo? Cítíš frustraci z projíždění Instagramu, kde se střídají luxusní dovolený a drahý věci? Omez to. Neříkám, že budeš muset dát výpověď, vyhodit elektroniku z okna a žít jako poustevník. Často ale můžeme udělat aspoň malý kroky, který nám pomohou udělat v životě alespoň malý změny. Můžeš omezit rozhovory v práci na to nejnutnější, co musíte společně vyřešit. Změnit program, na kterým sleduješ zprávy, nebo je v televizi nesledovat vůbec. Zamyslet se nad tím, jak používáš sociální sítě, udělat čistku toho, co sleduješ a ponechat si jen to, z čeho nemáš negativní pocity. Tyhle kroky jsou velmi osvobozující.

3) Mysli na dobrý konec, nedívej se na všechno černě

Mít zdravý úsudek je fajn, ale nedělejme hororové scénáře. 🙂 Často se obáváme něčeho a představujeme si, co nejhoršího se může stát. Je dobré tenhle scénář přijmout, ale dál se jím nezabývat. Zkusme si místo toho představovat, co se stane, když daná situace dopadne dobře. Jak celá ta věc dopadne – zaměřme se na dobrý výsledek a toho se držme.

4) Přej si

Přání je kapitola sama pro sebe. Doporučuju vám na úvod knihu Jak si správně přát. Nemusíte být plně oddáni duchovním záležitostem, abyste si i vy něco přáli. Někomu vyhovují obyčejná vyslovení přání, pro někoho jsou vhodné afirmace, jiní si vytvářejí visionboardy, někdo používá modlitby. Zkuste si najít to pravé pro vás. V některém z příštích článků vám jednotlivé možnosti představím blíž.

5) Buď klidný

Pročisti si hlavu. Neseď v problému dlouho, jdi ven do přírody, praktikuj techniky mindfulness, zaměř se na přítomnost. Není nic horšího, než se ve svém problému plácat pořád dokola a dlouho – to nepřinese žádný výsledek. Je lepší úplně změnit prostředí, opravdu vyrazit nejlépe do přírody, protože ta má úžasně léčivé účinky na duši. Jak říká Eckhart Tolle:

“Na přírodě jsme závislí nejen kvůli fyzickému přežití. Potřebujeme ji také proto, aby nám ukázala cestu domů, cestu z vězení naší vlastní mysli. Jsme totiž ztraceni ve své činnosti a myšlení – ztraceni v bludišti zdánlivě neřešitelných problémů. Zapomněli jsme něco, co stále ještě vědí kameny, rostliny a zvířata. Zapomněli jsme, jak být – jak být sami sebou, jak být tam, kde je život: tady a teď.”

Eckhart Tolle: Ticho promlouvá, s. 81

Tohle byly základní tipy, jak si osvojit pozitivní myšlení a jednoduše je aplikovat do svého života. Každý bod je zajímavou oblastí, které bych vám jednou ráda více přiblížila v podobných článcích na toto téma. Ještě jednou vám chci říct, že není nic špatnýho na tom, být občas negativní. Důležitý ale je, abychom v tom negativním rozpoložení nezůstávali dlouhodobě. :))