Sebeláska nám může pomoct i ve chvílích, kdy máme špatnou náladu. Znáš to – vzbudíš se s pocitem, že za nic nestojíš, cítíš se oteklá, tlustá, ošklivá, během dne potkáváš lidi, s kterýma je fakt těžká domluva, všichni ti vlastně lezou na nervy, všechno je na prd a…STOP. 🙅‍♀️ Zastav se! Ztlum toho vnitřního kritika v hlavě. Sedni si a dýchej zhluboka. Chceš se cítit líp? Tak pro to něco udělej a neutápěj se dál v té nekonečné sebelítosti a kritice.

Proč nic nefunguje?! 😩

Jasně, že tyhle dny taky velmi dobře znám. Taky proto píšu tenhle článek. Teoreticky asi taky víš, co bys v takových chvílích měla dělat – zastavit se, soustředit se na to pozitivní, říct si nějakou afirmaci apod. Ale paradoxně ve chvílích, kdy se cítíme fakt pod psa nám často tyhle věci nezaberou, my se díky tomu cítíme provinile a tedy ještě hůř. Proč? Bereme to za špatný konec. Moc tlačíme na pilu, snažíme se až moc, abychom se z nálady -100 dostali na +100. Takhle obrovskou změnu nejde udělat z ničeho nic! Chce to víc klidu. Opravdu zpomalit a po malých krůčcích se vyhrabat z té fakt blbé nálady na průměrnou. Pak na trochu lepší. A takhle dál, až dokud se nebudeme cítit zase fresh a v pohodě. 🤗 Rozumíš, co ti chci říct? Sepsala jsem 25 tipů, které můžou pomoct i tobě, pokud máš špatnou náladu a chceš se cítit líp.

25 nápadů, jak se dostat ze špatné nálady

1. Odškrtni si něco v to do listu

Znáš ten pocit zadostiučinění a úlevy, když dokončíš nějakou práci? Ještě líp třeba takovou, kterou jsi dlouho odkládala, do které se ti třeba moc nechtělo. Tak právě to udělej! Za prvé, při soustředěné práci na něčem utlumíš myšlenky a tím i špatnou náladu, a za druhé se dostaví ten pocit úlevy, o kterém jsem mluvila výš. A taky pocit hrdosti na sebe, žes to dokázala.

2. Do úklidu!

Nic ti nepomáhá – zvedni se a jdi uklízet. I když jsi naštvaná, smutná, zklamaná – i přes to všechno vytřiď, umyj, vykliď. Otevři okna a pusť dovnitř čerstvý vzduch. Uleví se ti, když uklidíš prostředí kolem sebe.

3. Terapie zahradou

Zahradničení je další věc, která by ti mohla pomoci. Totálně relaxační pro mysl, náročnější pro fyzičku = ideální kombinace. K tomu jako bonus osvěžující pobyt na čerstvém vzduchu. 🌞 A čas jen pro sebe.

4. Ustel si postel

Taková malá hloupost – mohlo by se zdát. Ale i drobnosti se počítají! Pokud se špatnou náladou vstáváš, i tato maličkost ti může pomoct cítit se o trochu líp – tvá ložnice vypadá hned o fous uklizeněji a uspořádaněji. A stejně tak i tvá mysl. Právem se tahle drobnost řadí k důležitým ranním rituálům.

5. Hudba dobré nálady

Hudba dokáže pozvednout náladu – o tom není pochyb! Jistě máš svou oblíbenou hudbu, která zvedne náladu tobě. Doporučuju, aby sis vytvořila svůj hudební playlist přesně pro ty chvíle, kdy potřebuješ náladu zvednout.

6. Dej si horkou vanu

Co k tomu dodat? Rozpusť svoji špatnou náladu ve vaně plné pěny. 100% relax zaručen. 🛁

7. Udělej si manikúru

Konečně si udělej čas a nalakuj si nehty. Zvolíš zářivou barvu pro zlepšení nálady? Nebo tvou oblíbenou?

8. Meditace

Výborný způsob, jak se znovu naladit na sebe, své myšlenky, pocity. Uklidni se meditací. Že jsi to nikdy nezkoušela? Nevadí, najdi si na youtube nějakou vedenou krátkou meditaci a pusť se do toho.

9. Zapiš si to všechno do deníku

Sepiš si na papír všechno, co tě trápí. Psaní je skvělá metoda, jak poznávat svou duši, své pocity. Někdy v sobě dusíme spoustu věcí a třeba i z těchto potlačovaných pocitů může pramenit naše špatná nálada. Zeptej se sama sebe, co tě trápí a zkus to vypsat – uleví se ti.

10. Jdi něco vyrábět

Pokud je kreativita tvojí parketou, pak si najdi nějaký DIY návod a pusť se do něj. Vypneš při tom hlavu a krásně si pročistíš myšlenky.

11. Kup si květiny

Abych tady nezmínila květiny! 💐 Květiny tě dokáží nesmírně potěšit svou pouhou přítomností – dej si do vázy čerstvé květiny a uvidíš, jak zvýší pozitivní vibrace tvého domova. Zklidní mysl, potěší ducha.

12. Přečti si kapitolu v oblíbené knize

Jaká je tvá nejoblíbenější kniha? Možná nemáš jen jednu – nevadí, aspoň máš z čeho vybírat. Vrať se ke své oblíbené knize a přečti si v ní alespoň úryvek, třeba jednu kapitolu.

13. Zakousni dobrou svačinu

Samozřejmě i jídlo nám může přinést potěšení a třeba náladu zlepšit. A nemusí to být jen čokoláda nebo zákusek (i když někdy prostě nic jiného nepomůže 😁). Zkus pro změnu dopřát svému tělu něco prospěšného, dej si lahodné ovoce, nebo si upeč zdravou variantu dezertu.

14. Udělej malou laskavost pro někoho jiného

Možná se ti zdá, že udělat něco (byť dobrého) pro druhé, není projevem sebelásky. Ale já tvrdím, že ano. Protože když udělám malou laskavost pro někoho jiného, pomůžu tím i sobě! Vzpomeň si třeba na to, když se usměješ na ulici na osamělého staříka. Zlepšíš tím náladu jemu (100%), ale i sobě – neusmíváš se tak náhodou ještě dlouho po tom, co se vaše cesty rozešly?

15. Oblékni se do tvého nejoblíbenějšího oblečení, vem si oblíbený šperk

Když ráno vstaneš se špatnou náladou, nebo se tě drží z předchozího dne – udělej pro sebe jednu dobrou věc. Při výběru oblečení zvol své nejoblíbenější. Vezmi si to, v čem se cítíš nejlíp, v čem se cítíš nejvíc ty jako ty. Může to být i tvůj oblíbený šperk – bude ti zlepšovat náladu, po celou dobu nošení.

16. Jdi ven!!!

Jdi ven. Hned teď. I kdyby to mělo být jen 5 minut na balkóně. Dýchej čerstvý vzduch. Nadechneš se nové, svěží energie a rozproudíš zablokované a zacyklené myšlenky, které se zasekly ve špatné náladě.

17. Zacvič si

Skvělý způsob, jak si zlepšit náladu je taky cvičení. Vím, že se ti asi nebude chtít – překonej ale ty pocity nechuti a lenosti. První věc – oblékni se do sportovního, i když se ti nechce. Pak už to půjde samo. Vyber si jakékoli cvičící video a dej se do pohybu. Kardio nebo klidnou jógu. Je to na tobě.

18. Promluv si o tom s blízkým člověkem

Někomu pomáhá se prostě vypovídat. Dostat ze sebe myšlenky, které mě tíží a svěřit se s nimi někomu blízkému. Měl by to být člověk, kterému důvěřuješ a který tě neodbyde slovy “áále, blbost, nemáš si na co stěžovat!”. I když někdy nám i taková věta od blízkého přítele dokáže otevřít oči a tu náladu třeba zlepšit. 🙂 Ovšem je-li myšlena od srdce a ne s účelem nás odbýt.

19. Pusť si naprosto oddechovou (klidně trochu debilní) komedii

Jak lépe vypnout hlavu, než při něčem takovém? Všichni známe takové filmy a ve chvíli špatné nálady jsou skvělou volbou.

20. Pomazli se se psem/kočkou

Pokud máš domácího mazlíčka, dej se do mazlení! Jsou s námi ve chvílích, kdy nesnášíme celý svět (i sebe), nesoudí nás, vždy nás vyslechnou a vždy jsou tu pro nás.

21. Vypni sociální sítě

Sociální sítě nám od špatné nálady moc často nepomůžou, spíš naopak – štve nás ten iluzorní dokonalý svět. Dej si od nich pauzu. Taky mám takové chvíle – pomůže jedině to, když na ně nějaký čas nejdu. Odpočinu si od toho a vrátím se tehdy, když změním nastavení své mysli a beru všechno tam jako hru. Není to realita, tak na to pamatuj.

22. Uvař si uklidňující čaj

Univerzální lék na trápení? Bylinkový čaj. 😇 Ber to s nadsázkou, ale on takový rituál s čajem může opravdu pomoci. Doporučuju uvařit si heřmánkový nebo meduňkový čaj, sednout si s čajem a pomalu upíjet. Stačí chvilka a ty se můžeš zklidnit a cítit se líp.

23. Přečti si časopis

Časopisy jsou dalším relaxačním prvkem. Vyber si svoje oblíbené téma a prohlídni si oddechový časopis.

24. Navoň se oblíbeným parfémem

Vůně dokáží divy. Jistě máš svůj oblíbený parfém, možná si ho šetříš na lepší časy. Nešetři a navoň se s ním hned teď. Uvidíš, jak ti zlepší náladu.

25. Kup si něco na sebe

Někdy nás prostě přepadne chuť nakupovat. Nebo možná už dlouhou dobu pokukuješ po nějakém ideálním kousku na sebe? Udělej si radost a konečně si ho kup. Zasloužíš si ho!

Netvrdím, že ti každý bod může pomoci zlepšit náladu. Jde spíš o to, co pomůže konkrétně tobě – ty se znáš nejlíp, víš například, že na tebe funguje klidná chvilka s čajem, krátká meditace a spánek. Nebo ráda pečuješ o svůj vzhled a zlepší ti náladu, když si najdeš hodinku pro sebe, dáš si zábal na vlasy, uděláš si konečně nehty a masku na obličej. Nebo jsi jako já a jediný, při čem fakt vypneš myšlenky a nakonec se cítíš líp, je pořádný úklid, cvičení a pobyt v přírodě. Pokud nevíš, co by ti mohlo pomoct, tak prostě zkoušej. Zkus klidně všech 25 činností a uvidíš, že ti aspoň něco tu náladu zlepší. 🙂 Držím palce!

J.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..