Sleva 20 % po zadání kódu v košíku: "KVETEN20" (na vše kromě výrobků na objednávku) - platnost prodloužena do 31.5.2022.

Stres a úzkosti dopadají na každého různě, na někoho v menší, na někoho ve větší míře. Je nepochybné, že dlouhodobý stres našemu zdraví škodí. Měli bychom proto umět stres odbourávat a úzkosti zmírňovat. Ukážu ti, jaké jednoduché techniky by ti mohly proti stresu pomoci.

Každý se někdy potýká s pocity nervozity, úzkostmi, nebo s působením stresu. Pocit tlaku zvnějšku od okolí, ale i tlak, který si vytváříme sami na sebe, nás často negativně ovlivňuje a působí nám nepříjemné duševní i tělesné příznaky.

Někdo pociťuje více stresu v určitých obdobích (pracovní vytížení, komplikace ve vztazích, problémy osobního charakteru – zdravotní apod.), a někdo je vystresovaný takřka každý den. V každém případě je zapotřebí osvojit si takové relaxační techniky, které pomohou stres snížit, a s ním i všechny jeho nežádoucí projevy.

[Pozn.: Existuje i forma žádoucího stresu, který nás ochraňuje v extrémních a nebezpečných situacích. Takový stres je pro nás často i život zachraňující a snižovat ho samozřejmě nechceme. :)]

🌬️ Dechová cvičení

Dech. Naprosto základní věc, technika, kterou máme vždy „po ruce“. Nepotřebujeme k tomu vůbec nic, jen sami sebe. Ve chvílích stresu se soustřeď právě na svůj dech. Ve vypjatých situacích je zrychlený a mělký.

Snaž se proto dýchat zhluboka, udělej několik hlubokých a dlouhých nádechů a výdechů, aby se tvé tělo okysličilo. Tep se tím automaticky zpomalí a tělo se zklidní. Stejně tak mysl.

Při hlubokém dýchání se přemýšlí mnohem lépe. Dopřej si chvilku, kdy se budeš soustředit jen na nádechy a výdechy. Nadechuj se pomalu, dech chvilku podrž, a dlouze vydechni.

Na Youtube najdeš spoustu dechových cvičení, která můžeš provádět třeba každé ráno a zavést je jako součást svého ranního rituálu. V oblasti dechových technik určitě musíš znát Wim Hofa, který je nejen na ně přeborníkem. Vyzkoušej jeho vedené dechové cvičení.

🌳 Příroda, čerstvý vzduch

Pobyt v přírodě dokáže být léčivý. Někdy nám může připadat, že jsme uvnitř budov stísnění, že nemáme dostatek prostoru ani vzduchu. V takovém případě je nejlepší volbou jít na chvíli ven, nebo alespoň otevřít okno a nechat dovnitř proudit čerstvý vzduch.

Při krátké venkovní procházce si protáhneš tělo a okysličíš mozek. Najednou se budeš moci podívat na svou situaci s nadhledem a odstupem. Jakákoli akce je totiž lepší, než ve svém problému „sedět“ a užírat se negativním myšlením.

Všímej si venku přírody, poslouchej zpěv ptáků, šumění stromů ve větru, všímej si ubíhající země pod tvýma nohama. Můžeš jen na chvilku vyjít ven z betonové budovy? Skvělé, i to je lepší, než nic. Pak vyjdi ven, zadívej se na mraky na obloze a pořádně zhluboka se nadechni. I krátká změna prostředí ti může poskytnout jinou perspektivu – třeba i chvilka na balkoně.

Pro dlouhodobé účinky přírody na tvé celkové zdraví si dopřávej pobyt v přírodě co možná nejčastěji. Zařaď do svého běžného dne desítky minut až hodinu venku. Může to být venčení tvého psa, procházky parkem, čas strávený na zahradě. Uvidíš, že na tvou psychiku to bude mít obrovský vliv.

🏃‍♀️ Pohyb – jóga, běh, chůze, cvičení

Dokonalým pomocníkem proti stresu je pohyb. Nejlépe ten pravidelný. O pozitivním vlivu pohybu na naše těla není pochyb. Co ale takový vliv pohybu na psychiku?

Jak je známo, při cvičení se vyplavuje endorfin – hormon štěstí, který způsobuje dobrou náladu a tlumí bolest. Cvičení tedy nemusí být nějakým strašákem, ke kterému se musíme nutit, ale může se stát aktivitou, na kterou se naopak budeme těšit a která nám přináší skvělé pocity. Radost z dokončení cvičení, z pohybu, z toho, že vůbec cvičit můžeme.

Najdi si ale takovou aktivitu, která tě bude bavit. Třeba zjistíš, že do běhu se musíš nutit a přemlouvat a nijak tě neoslovuje, kdežto u jógy dokážeš relaxovat a užívat si ji. Vyhraď si každý den 30 minut svého času a hýbej se! Je to dobré jak pro tělo, tak pro mysl.

🧘‍♀️ Meditace

Další ze základních technik proti stresu – meditace. Stav, při kterém koncentruješ svou mysl – zaměříš ji do jednoho bodu. Meditace je procesem sebepoznání a vlastní transformace. Meditaci můžeme chápat jako nástroj, který nás vede k vnitřnímu klidu, ale také k sebepřijetí.

Meditovat můžeš kdykoli a kdekoli. Můžeš si vybrat z nepřeberného množství vedených meditací. Osobně se snažím meditovat každý den, nejčastěji ráno, postačí 10 minut a má to vliv na celý den.

Z vedených meditací ti doporučuji Boho Beautiful (pod odkazem najdeš rovnou 14denní meditační praxi pro vytvoření nového návyku), Jessicu Richburg, která má krásně uklidňující hlas, nebo Ellu Ringrose, u které najdeš meditace spojené s manifestací tvých přání. Z českých tvůrců pak doporučuji Adélu Třetinovou a její program Promedituj se ke štěstí, který dokáže opravdu obohatit. 😊

🙏 Vděčnost

Pozitivní myšlení nesmírně nakopne projev vděčnosti. Když si uvědomíš, co dobrého je ve tvém životě, podpoříš tím celé své myšlení a pozvedneš ho na vyšší úroveň. Vím, že se všude stále tato poučka propaguje, ale to proto, že opravdu funguje!

Zkoušel/a jsi tuto techniku se zjištěním, že nefunguje, nebo že něco děláš asi špatně? Nech mě hádat – vydržel/a jsi to tak den, dva a nechal/a jsi toho? Vydrž déle! Zapiš si opravdu každý den, za co v životě jsi vděčná/ý.

Každý den 3-5 věcí jistě najdeš. Snaž se neopakovat stále to samé dokola, hledej něco nového, za co být vděčný. Mohou to být (a často jsou) úplné maličkosti, jako ranní káva, květina u cesty, nebo šťastný výraz tvého psa. Tyhle maličkosti tvoří život.

✨ Afirmace

Nakonec jeden osobní tip, který pomáhá mě, a mohl by pomoci i tobě. Abychom se dostali znovu do bytí v přítomnosti, do souladu se sebou a svým klidem, může nám pomoci nějaký podnět zvenčí. Jako techniku proti stresu tedy vnímám i pronášení afirmací (pozitivně mířených prohlášení).

Můžeš si například zvolit jednu afirmaci na daný den, která tě bude celým dnem provázet, a opakovat si ji, když tě potká nějaká méně příjemná situace. To je velmi účinná technika, pokud si zvolíš vhodnou afirmaci. Například: „Místo toho mohu vidět mír.„, „Díky laskavosti jsem laskavá.„, „Pro vlastní klid a mír, jakož i pro klid a mír světa, si vybírám lásku.„. Tyto afirmace jsou z knihy Škola zázraků: Jak dosáhnout radikální proměny a nekonečného štěstí od Gabrielle Bernstein, kterou velmi doporučuji! Jedná se o 6týdenní „kurz“, během kterého každý den procvičuješ svoje vnímání a učíš se vybírat si lásku místo strachu. Může být velmi transformačním zážitkem.

Tolik k mým tipům proti stresu a úzkostem. Doufám, že ti pomůže alespoň některý z nich, nebo nejlépe všechny. Nespokojuj se s tím, že stres je běžnou součástí života a že k němu tak nějak patří. Sice je běžný, ale určitě si ho nemusíš v životě nechávat! Snižuj ho a vracej se ke svému klidu, do svého nitra.

Pomoct ti může i pravidelná péče o sebe. Přečti si další tipy, jak o sebe pečovat a snižuj tak přebytečný stres.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..